Digitalizáció - a technológiai megújulás törvényszerűsége
2023.11.30
A digitalizáció lényegének megértéséhez álljon itt két idézet!
„A digitális átalakulásnak nincs alternatívája. Az előrelátó vállalatok új stratégiai lehetőségeket fognak kidolgozni maguknak – akik nem alkalmazkodnak, azok elbuknak.” – Jeff Bezos, Amazon
„A digitális átalakulás nem a technológiáról szól, hanem az emberekről.”
Ha elhisszük a világ legnagyobb e-kereskedelmi vállalata alapítójának mondatait, a digitalizáció nem más, mint az életben maradáshoz szükséges stratégia, legyünk akár haszonélvezői a technológiai fejlődésnek, akár a digitalizáció generátorai.
Miről is szól a digitalizáció?
- A digitalizációnak a társasági versenyképesség és hasznok érdekében leginkább az ügyfélélmény növeléséhez kell hozzájárulnia.
- Az adatok és információk rendszerezett tárolása és hasznosítása révén erőforrást, ezáltal időt takaríthatunk meg, a hatékonyság fokozódik.
- Követhetővé, rögzítetté válnak üzleti folyamatok, csökkenő adminisztratív terhek mellett.
- Az üzemeltetés megbízhatóbbá és hatékonyabbá válik, a működési kockázatok csökkennek.
- A munkavállalói elégedettséghez a korszerű technológiák és az elérhető tudásbázis járul hozzá.
A fenti példák ugyan csak kiragadott elemei a digitalizáció előnyeinek, mégis kiválóan szemléltetik, hogy egy társaság szerződéses kapcsolatrendszerének valamennyi szereplője számára értéket teremt.
A technológiai megújulás legnagyobb előnyeit akkor aknázhatjuk ki, ha az érintett alap folyamat megértése, elemzése révén azonosíthatóvá válnak olyan részfolyamatok, amelyek információtartalmát, sebességét, erőforrás felhasználását érdemben és kedvező irányban képes a beavatkozás megváltoztatni; azaz ne a technológiáról magáról szóljon, hanem az értékteremtésről.
Hol, mely területen segítheti a digitalizáció a vasúti közlekedést?
- A pályakapacitás hatékonyabb kihasználása
A valós idejű adatgyűjtés, elemzés, a holisztikus, hálózati szintű megközelítéssel együtt a forgalomirányítás optimalizációjához, ezzel együtt az átbocsátó képesség növeléséhez járul hozzá. A központosított távvezérlő rendszerek segítségével – immár évtizedes működési tapasztalatok alapján – nem csak a kapacitás növelés, de a menetrendi stabilitás is javult.
- A kockázatok csökkentése, a biztonság növelése
A vasúti rendszerek folyamatos felügyelete és ellenőrzése, a közlekedéssel összefüggő események valós idejű feldolgozása és megjelenítése hozzájárul a biztonságosabb közlekedéshez, a baleseti kockázatok csökkentéséhez. A rendszerekre vonatkozó szabványok megkövetelik mind a fejlesztéssel, mind a gyártással kapcsolatos folyamatok megfelelőségének igazolását, így magasabb szintre emelve a biztonságosság kérdését. A rögzített, dokumentált események az esetlegesen előforduló incidensek elemzését, a jövőre vonatkozó további biztonságfokozó intézkedések megfogalmazását segítik.
- Az energiahatékonyság fokozása
A digitális távközlési rendszerek fejlődése, a mérőrendszerek evolúciója lehetővé tette az energiafogyasztás folyamatos monitoringját, az adat alapú beavatkozást. A mérés az ellenőrizhetőség és összehasonlíthatóság révén alapvető eszközként áll rendelkezésre a fogyasztás csökkentő intézkedésekre, míg az intelligens rendszerek, az optimum kereső algoritmusok támogatást adnak a személyzetnek az energiahatékony üzemeltetéssel összefüggő döntéshozatalban.
- A rendelkezésre állás növelése
A szenzortechnika és az általuk érzékelt és továbbított jellemzők hálózatba szervezett, strukturált adatbázisa, a big data technológia olyan, pontos, állapotfüggő karbantartási folyamat végrehajtását segíti, amely kiváltja a tervszerű megelőző karbantartások kötött ciklusrendjét, így a műszaki berendezések kiesési kockázatának csökkentésével a rendelkezésre állást növeli. A komplex rendszerekre vonatkozó, nagy felbontású diagnosztikai megoldások a rendszerelemek szintjén is biztosítják az egyedi kezdődő problémák feltárását, a műszaki folyamatok ellenőrzését, amely ugyancsak támogatja a berendezések rendelkezésre állásának minél magasabb mértékének elérését.
A technológiai fejlődés összetett, egymást ellenőrző, felügyelő architektúrák kiépítését is elősegítette, így általános gyakorlattá vált a redundancia, amely nem csak hardver, hanem a működtető szoftverek és adatok szintjén is tetten érhető, továbbá az ún. hot swap megoldás, amely az üzemelő berendezés fontos részegységeinek cseréjét teszi lehetővé azok leállítása, lekapcsolása nélkül.
- Az ügyfélelégedettség és ügyfélélmény teljesebbé tétele
Az adatok, valós idejű információk elérhetősége mind a személy-, mind az áruszállításban a transzparencia révén egyrészt fokozza a vevői bizalmat, másrészt az adatok felhasználásával biztosított a szolgáltatás tervezés pontossága, a tervek revíziójának lehetősége. Az információ hatalom, az idő pedig érték. Az információ birtokában az idő felértékelődik, a várakozási veszteségidők érdemi tartalommal megtöltött tevékenységgé kovácsolhatók.
- Adaptív folyamatok révén skálázható és rugalmas szolgáltatás
A folyamatos felügyelet révén a használati, igénybevételi adatok alapján a szolgáltatás legfontosabb paramétereinek megváltoztatására nyílik lehetőség, legyen szó kapacitásról, sebességről. A modularitás az egyik legfontosabb szempontja a technológiai fejlődésnek, a könnyű bővíthetőséget, az kapcsolódó rendszerek illeszthetőségét garantálva.
A digitalizáció magával hozta a technológiai rendszerek megújulási ütemének gyorsulását is, amely különös kihívás elé állította a vasúti szektor szereplőit. Olyan környezetben kell követni a változásokat, amely az évtizedekre szóló beruházások, időtálló megoldások és a stabilitás pilléreire épült.
A rendszerfejlesztők és -szállítók felelőssége, hogy a felgyorsult megújulási ciklusok mellett hogyan tudják biztosítani az üzemeltetők, beruházók számára a növekvő költségszintek okozta terhek kompenzációját a szolgáltatások fejlesztésével, hatékonyság fokozásával, hozzáadott érték teremtéssel.
Az 1997-ben telepített első elektronikus biztosítóberendezést 2023-ban elbontották, miközben néhány nagy állomáson még évszázados berendezés üzemel. A GSM-R rendszer telepítése hazánkban még mindig tart, miközben az 1995-ben, azaz csaknem 30 éve publikált első specifikációt követően ma már a vasúti távközlési rendszerek új generációját kutatják, tesztelik.
Vajon helyes döntés volt-e egyedi rendszerek mellett elköteleződni, miközben a publikus mobil távközlési rendszerek fejlődése rohamos tempóban zajlik? Megéri-e korlátos mennyiségű értékesítéssel kecsegtető piacon egyedi technológiákat fenntartani, vagy érdemes az elérhető árú közcélú hálózatok igénybevételét preferálni, vagy akár a lényegesen nagyobb termelési darabszámot produkáló autóipari megoldások közül csemegézni?
Kétségtelen, hogy az információtechnológia berendezések generációváltása akár a hardverek, akár a szoftverek esetében radikálisan felgyorsult, és a tömegtermékek alkalmazása anyagi előnyöket is rejt, azonban a vasúti ágazat sajátosságai miatt mégis érdemes a szektort ezektől a változásoktól indokolt mértékben megvédeni.
Mit teszünk mi a Prolanban?
Elsősorban valljuk, hogy minden fejlesztésünkkel az ügyfelünk igényeire kell megoldást kínálnunk, még akkor is, ha ezzel nehezebb, rögösebb útra lépünk, de a rendszerek értékének legfontosabb fokmérője a használók elégedettsége. Ezt az utat álmodták meg alapítóink és követjük a mai napig a jövőnk érdekében. Mára a digitalizáció előnyeinél bemutatott szempontok mindegyikét kielégítő termékstruktúrával állunk a piaci igények elé, az összetett fedélzeti rendszerektől a kifinomult diagnosztikai megoldásokkal rendelkező biztosítóberendezésen át az automatizált forgalomlebonyolításig és egyedi igények szerinti energiaelosztásig, -felügyeletig.
Az alap- és főelosztó villamosenergia-hálózatokon üzemelő, több mint 25 éves ipari számítógéprendszerünk, vagy a vasúti vonalakon idén 20. éves forgalomszabályozó születésnapját ünneplő ELPULT rendszer építőkövei az évek folyamán megújultak ugyan – az elérhető elektronikai komponensek változását kompatibilis eszközök beszerzésével, vagy az áramkörök áttervezésével követtük le – de mind a mai napig biztosított ezek további üzemeltethetősége, alkatrész ellátása. A technológiai fejlődésből, változásból fakadó megújulási kényszer terhét csereszabatos, moduláris rendszereink révén levettük az üzemeltetők válláról, és saját fejlesztői kapacitással és tudással igyekszünk a jövőben is legfontosabb alaprendszereink időtállóságát biztosítani.
A digitalizáció, és az ebből fakadó felgyorsult termék életciklus a mindennapjaink részévé vált. Hisszük, hogy a vasúti közlekedés biztonságát és hatékonyságát a gazdasági és fenntarthatósági szempontok érvényesítésével tudjuk ügyfél elégedettséggé formálni.
BIZtonság és HATékonyság a vasúton, BÍZHAT a Prolanban!
Szerző: Feldmann Márton, vezérigazgató-helyettes