UNIFE General Assembly 2023
2023.06.16
Az Európai Vasúti Gyártók Szervezete, a UNIFE 2018-ban választotta meg tagjai sorába a Prolan-t. A legfontosabb cél az volt a csatlakozásunkkal, hogy bekapcsolódhassunk az európai vasúti szektor üzleti és politikai információáramlásba. Az egyesület minden év júniusában tartja közgyűlését, amely az egyesület működését meghatározó alapvető szakmai és költségvetési előterjesztéseken túl tárgyalja az aktuális szabályozási, szabványosítási, versenyképességi kérdéseket is. Az egyesület tagjai az európai piac 86 %-át, a világ vasúti beszállítói piacának 46 %-át fedik le.
A Prolan a kis- és középvállalkozások bizottságának is tagja (SME Committee), ahol szűkebb körben kerül sor évente négyszer a KKV szektort érintő kérdések, ajánlások, javaslatok megvitatására, tapasztalatcserére.
Az UNIFE soron következő közgyűlése 2023. június 14-16. között Madridban került megrendezésre. Az idei és az elkövetkező évek legfontosabb kihívásai a közgyűlés témái alapján a következők voltak:
- munkaerő toborzás és megtartás a vasúti szektorban – egyre nehezebb minden szereplő számára;
- női egyenjogúság a vasúti területen, vasúttal összefüggő munkakörökben;
- ETCS nehézkes implementációja és folyamatos költségnövekedése, ami akadályozza az egységes európai vasúti térség megteremtését;
- az RRF, CEF források hatékony elköltése, euró tízmilliárdok állnak rendelkezésre uniós szinten;
- alkatrész áremelkedések és hozzáférhetőség;
- kutatási és fejlesztési feladatok ATO (automatic train operation) és a DAC (digital automatic coupling) területén;
- európai gyártók versenyképessége.
Az idei ülésen részt vett Kristian Schmidt az Európai Bizottság szárazföldi közlekedésért felelős igazgatója, Josef Doppelbauer, az Európai Vasúti Ügynökség vezetője, Matthias Ruete, az ERTMS (ETCS+GSM-R) rendszer európai koordinátora, Giorgio Travaini, a Shift2Rail utódszervezetének, az Europe’s Rail Joint Undertaking vezetője.
Habár a magyar piaci környezet több szempontból (EU források hiánya, beruházások mérete, a piaci szereplők száma és mérete) is különbözik az európai átlagtól, az elhangzottak és a kétoldalú beszélgetések egyaránt hasznosak voltak.
Cégünket a madridi konferencián Feldmann Márton vezérigazgató-helyettes és Vaizer Enikő titkárságvezető képviselte. Kollégáink a szakmai előadások, kerekasztal beszélgetések során betekintést kaphattak a következő 2 év szabályozási, szabványosítási céljaiba, a vasúti ágazat legfontosabb kihívásaiba.