Első Magyar Vasút Meetup rendezvény - a digitalizáció nyomában

A HUNGRAIL és a Magyar Vasút új rendezvénysorozatának első alkalommal a Prolan Zrt. volt a főszponzora, mely a  Magyar Vasút Meetup nevet kapta, és a digitalizáció állt a középpontjában.

A Meetup sorozat célja, hogy egy olyan szakmai fórumot, platformot teremtsen a vasúti cégeknek és munkatársaiknak, ahol megoszthatják egymással törekvéseiket és tapasztalataikat.

Az eseményen részt vett szakmai partnerek közül sokan említették meg, hogy a digitalizáció a fenntarthatóságnak, a klímavédelemnek is egyik eszköze. A másik tanulság, hogy a vasúton nagyon sokféle rendszer működik, ez az inhomogenitás kor, gyártó, tudás szerint is érvényes, és azt eredményezi, hogy a kompatibilitások megteremtése munka- és költségigényes. A fejlesztési munka fele interfészfejlesztés – mondta az egyik résztvevő. A harmadik gondolat, hogy a vasúton már ma is irdatlan mennyiségű adat képződik digitálisan, ez a jövőben még inkább így lesz, érdemes lenne ezt az értékes adatvagyont az érdekelt cégeknek egymás között megosztaniuk, és elemezniük, akár a mesterséges intelligencia segítségével.

Vezérigazgatónk, Mráz Dániel köszöntötte a rendezvényt, mint az esemény főszponzora.

Elmagyarázta, hogy napjaink magyar valóságában még mindig jelen vannak olyan hagyományos elemek, mint a vonóvezetékes rendszer vagy a Domino 55-ös, amely a 1955-ös évre utal. Mráz Dániel hangsúlyozta, hogy bár tisztelet illeti az időseket, szükség van egy nagy ugrásra, hogy ne csak elhagyjuk ezeket a hagyományos megoldásokat, hanem lépést tartsunk az ezek utáni fejlesztésekkel, és egy modernebb, hatékonyabb és magasabb szintű utaskiszolgálást biztosító rendszerre álljunk át. Ezt a hatalmas ugrást pedig a digitalizáció jelenti.

 "Mi, mint a Prolan Zrt. 33 éves vállalatként, mintegy száz mérnök kollégánkkal együtt azon dolgozunk, hogy olyan berendezéseket és biztonságkritikus rendszereket fejlesszünk ki, amelyek megfelelnek a magyar vasút igényeinek."

Feldmann Márton, a Prolan vezérigazgató-helyettese egy különleges, rejtvényekkel teli és zenével kísért időutazásra hívta a Meetup résztvevőit a vasúti digitalizáció világában a "Fejlődés ára – Ciklikusság és Tanulságok a Vasúti Digitalizációban" című előadásában. Az előadás során olyan kulcsfontosságú fogalmak és események kerültek előtérbe, mint az ETCS, a TEN-T korridorok, a brit vasutak privatizációja, a GSM-R, valamint a KÖFI.

Márton a digitalizáció térnyerése mellett kiemelte, hogy ezen a területen gyorsan elavulnak az eszközök. Példaként említette, hogy Magyarországon már olyan berendezéseket bontottak el, amelyeket 1997-ben telepítettek, és helyükre újakat szereltek fel. A jövőt az új technológiák határozzák meg, ugyanakkor aggasztó, hogy rövid idő alatt cseréljük le a még mindig viszonylag fiatal berendezéseket. Korábban a beruházási ciklusok hosszabbak voltak (30–50–80 év), de a rövidülés miatt a vasúti üzemekre egyre nagyobb beruházási igény hárul.

„A Prolan célja a fenntartható és stabil termékek piacra hozása, amelyek megbízható működést garantálnak.”

A vezérigazgató-helyettes azt is kiemelte, hogy 2023-ban is ugyanazt a rendszert telepítik, mint az ezredfordulón, de belső technológiai fejlesztésekkel, hardverelem-kicseréléssel, de megtartva az eredeti, szabványos illesztőfelületeket, így biztosítva az ügyfelek elégedettségét.

A délután folytatásaként két kerekasztal-beszélgetésre is sor került. Az első vitaindító címe ez volt: Kritikus időszak előtt áll a vasúti ágazat a digitális vasúti jelzések és vonatirányítás szempontjából? 

A beszélgetés résztvevői:

  • Feldmann Márton, a Prolan vezérigazgató-helyettese
  • Szlatényi Miklós, a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Nonprofit Kft. IT menedzsere
  • Ikker Tibor, a GYSEV pályavasúti igazgatója
  • Magyar Zoltán, a MÁV távközlési, erősáramú és biztosítóberendezési igazgatója

A meetup második kerekasztal-beszélgetésének címe: Hogyan segíti elő a digitalizáció az energiahatékony vasúti közlekedést.

A beszélgetésben résztvettek:

  • Németh Réka, a MÁV forgalmi és üzemviteli főigazgatója
  • Mikics György, a Ground Transportation Systems Hungary Kft. ügyvezetője
  • Oláh János, a Knorr-Bremse Vasúti Járműrendszerek Hungária Kft. osztályvezetője a digitális termékek és fékvezérlés területről
  • Mátyus Szabolcs, a Rail Cargo Hungaria üzletfejlesztés- és projektmenedzsment-vezetője

A kerekasztal-beszélgetések mellett szakmai előadást tartott Magyar Zoltán a MÁV-tól, Mikics György, a fórum szakmai partnere, a Ground Transportation Systems Hungary Kft. ügyvezetője, és Ikker Tibor, a rendezvény szakmai partnere, a GYSEV pályavasúti igazgatója.

Az esemény rendkívül sikeres és tartalmas volt, mivel sikerült összehoznia a vasúti szakma számos képviselőjét és érdekeltjeit. A rendezvény kiváló lehetőséget teremtett a szakembereknek, hogy megosszák tapasztalataikat, új ismeretekre tegyenek szert, és aktívan részt vegyenek a szakmai párbeszédekben.

2023.12.08