Előadás a LED-es fényjelző optikák alkalmazásainak előnyeiről
A LED-es fényjelző optikák alkalmazásainak előnyeiről és a szerbiai Mihajlo Pupin Intézettel partnerségben végzett fejlesztésről tartott előadást Feldmann Márton a Vasút-automatizálási üzletág igazgatója, a Vasúti Vezetékvilág konferencián. Az eseményen résztvevő több mint száz biztosítóberendezési szakember megismerhette a Prolan Zrt. megtérülő, hatékonyságot növelő megoldásait.
A Prolan ma már több mint 1400 kilométer vasúti pályán forgalomirányítási vagy forgalomellenőrzési rendszert üzemeltet, és további 257 kilométeren valósítja meg a központi forgalomirányítás kiépítését. Távvezérlésen alapuló, karbantartást támogató, erőforrás takarékos rendszereink a vasúti közlekedés üzemeltetési hatékonyságát jelentős mértékben képesek javítani.
Társaságunk a vasúti pályahálózat-üzemeltetők számára további megtakarítási lehetőségeket keresve kezdte el vizsgálni a meglévő biztosítóberendezésekhez illeszkedő és a hagyományos fényjelzőkbe szerelhető LED optikák alkalmazhatóságát. A szerbiai Mihajlo Pupin Intézettel kialakított stratégiai partnerségnek köszönhetően nemrég megkezdődhetett egy kifejezetten a magyar piacra fejlesztett LED optika magyarországi tanúsítása.
Kelet-Európa legnagyobb K+F intézete, számos nemzetközi projekt résztvevője, vasúti tengelyszámlálók, jelzők és kezelőfelületek fejlesztője és gyártója, az elmúlt években a LED optika terén is jelentős áttörést ért el. Ez tette lehetővé, hogy a szerb a Pancevacki Most – Pancevo szakaszon több mint 200 darab LED optikát vasúti főjelzőkbe, a Pancevo állomáson további 250 darab optikát elektronikus biztosítóberendezésekhez illesztettek.
A LED optika minden egyes LED-je egyedileg vezérelt és ellenőrzött, jelfogós és elektronikus biztosítóberendezéshez egyaránt csatlakoztatható. Áramköri szempontból kompatibilis a hagyományos izzókkal, azaz átalakítás nélkül cserélhető. Az üzemi áram paraméterként beállítható, az éjjel-nappali fény átkapcsolás megvalósítható, villogtatásra képes, valamint pótizzó szimulációt és hidegellenőrzést is tud.
A magyar piacra szánt termék illeszkedik a magyar jelzőházba, alkalmazása esetén a D55/70 jelfogós áramkörök változatlanok maradnak. Előnye még, hogy könnyen telepíthető, karbantartási igénye kicsi. Az optika jelenleg több mint húsz vasútállomáson üzemel a vonatkozó európai vasúti szabványoknak mindenben megfelelve.
A magyarországi bevezetéssel a Prolan egyik fő célja, hogy olyan vasútvonalakon és állomásokon is jelentősen csökkenthetők legyenek a karbantartási igények, amelyek nem érintettek jelentős infrastrukturális fejlesztésekben. A másik, hogy a LED-ek élettartamából fakadó előnyök, hagyományos biztosítóberendezések alkalmazása mellett is érdemi megtakarítást jelentsenek a vasúti pálya üzemeltetőjének.
2018.06.25